Professionals en doelgroep
Het uiteindelijke doel van een leernetwerk is verbeteren van de kwaliteit van zorg- of dienstverlening. Het is dus belangrijk dat professionals en de doelgroep zelf de opbrengsten van het leernetwerk te ervaren. De betekenis van de resultaten is divers en hangt af van de specifieke behoeften en doelen per professional en individu van de doelgroep.
Werkzame elementen
Het leernetwerk werkt actief aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg- en werkprocessen en gezondheids- en sociale resultaten. Dit kan alleen als de opbrengsten uit het leernetwerk verspreid worden en veel professionals bereiken die de doelgroep bedienen. Kenmerkend voor een leernetwerk is dan ook om de resultaten te delen bij verschillende gelegenheden om te leren met nog meer professionals, met ieder hun eigen netwerk en bereik tot de doelgroep. Zo kan het doel van het leernetwerk echt behaald worden.
Praktische tips
De opbrengsten van het leernetwerk kunnen op verschillende plekken en momenten gedeeld worden met verschillende professionals. Deel de opbrengsten dan ook actief. Ga naar een bestaande jaarbijeenkomst waar het thema van het leernetwerk aansluit of organiseer een jaarbijeenkomst. Bij een eigen jaarbijeenkomst kunnen deelnemers en hun bredere netwerken samenkomen om de voortgang van vernieuwingen te bespreken. Bijvoorbeeld: Hoe gaat het met de invoering van een vernieuwing? Vaste bijeenkomsten, zoals een jaarcongres, bieden ook de mogelijkheid om verwachtingen te toetsen en te reflecteren op de behaalde resultaten van zowel het leernetwerk als het bredere samenwerkingsverband.