Onderbouwing en bronnen


De effectiviteit en waarde van leernetwerken in het sociaal domein kan onderbouwd worden met diverse bronnen. Deze bieden inzicht in de theorieën en methoden die ten grondslag liggen aan succesvolle samenwerkingsverbanden en innovatie. Of je nu een beleidsmaker, onderzoeker, of praktijkprofessional bent, deze pagina biedt waardevolle informatie om je kennis te verdiepen en je werk te ondersteunen.

Rapport een Delphi-studie naar het LISO-framework

Dit rapport biedt een diepgaande analyse van de LISO-werkwijze (eerder het LISO-framework) voor organisatie-overstijgende leernetwerken in het sociaal domein. We hebben drie scoping reviews uitgevoerd en een Delphi-studie ingezet om aanvullende, werkzame elementen te vinden voor het framework. In dit rapport presenteren we onze bevindingen en benadrukken we de verdere ontwikkeling van de LISO-werkwijze als leidraad voor effectieve leernetwerken.

Scoping review samenwerking publieke en private partijen

Deze factsheet behandelt leernetwerken waarin zowel publieke als private partijen vertegenwoordigd zijn, zoals gemeenten, kennisinstellingen en bedrijven. Vooral in het sociale domein zijn dergelijke netwerken gebruikelijk, zoals bij samenwerkingen tussen gemeentelijke afdelingen Werk & Inkomen, het UWV, re-integratiebedrijven en werkgevers. We hebben een scoping review uitgevoerd om wetenschappelijke kennis over de samenwerking tussen publieke en private partijen in leernetwerken (PPS) in het sociale domein te verkennen.

Doorbouwen op onderzoek vanuit de praktijk

Eerder deden we dat ook bij het domein zorg voor jeugd, de resultaten daarvan zijn in deze factsheet beschreven. Daarbij stond de volgende vraag centraal: “In hoeverre kunnen we de elementen van het framework ‘Leernetwerken in het sociaal domein (LISO)’ onderbouwen aan de hand van praktijkgericht onderzoek?”

Samen het sociaal domein verbeteren in leernetwerken

In deze factsheet introduceerden we het framework “Samen het sociaal domein verbeteren in leernetwerken”, speciaal ontwikkeld voor het opzetten en evalueren van organisatie-overstijgende leernetwerken.

Bronnenlijst

Abigail, L. K. M. (2016). Do communities of practice enhance faculty development? Health Professions Education, 2(2), 61-74. doi:10.1016/j.hpe.2016.08.004

Andresen, E. (2021). Orchestrator’s interaction in hub-teams facilitating innovation network co-creation. Journal of Business & Industrial Marketing, 36(9) Retrieved from https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JBIM-01-2020-0056/full/html

Andriessen, D., Welbie, M., & Ganzevles, M. (2019). Geef een impuls aan je academische werkplaats. (). Utrecht: Hogeschool Utrecht. Retrieved from https://hbo-kennisbank.nl/record/oai:surfsharekit.nl:e4b7b59d-a88f-4c97-bafb-d00e8c2eebf7

Bednarz, F., Cavicchiolo, E., Marchi, S., Tomassini, M. (2011). Reflective practice, appreciative regard and organizational wellbeing: An experience in swiss employment services. Reflective Practice, 12(2), 265-279. doi:https://doi.org/10.1080/14623943.2011.561541

Beld, M. H. M., van der Voort, D., van der Helm, G. H. P., Kuiper, C. H. Z., de Swart, J. J. W., & Stams, G. J. J. M. (2017). Assessing classroom climate in special education: A validation study of the special education classroom climate inventory. Journal of Psychoeducational Assessment, 36(7), 736-749. doi:https://doi.org/10.1177%2F0734282917706618

Boissevain, J. (1978). Friends of friends. networks, manipulators and coalitions. American Journal of Sociology, 83(6), 1542-1544.

Botha, J., & Kourkoutas, E. (2016). A community of practice as an inclusive model to support children with social, emotional and behavioural difficulties in school contexts. International Journal of Inclusive Education, 20(7), 784-799. doi:10.1080/13603116.2015.1111448

Butterfoss, F. D. (2007). Coalitions and partnerships in community health. San Francisco: Jossey-Bass. Retrieved from http://www.josseybass.com/

Butterfoss, F. D., Goodman, R. M., & Wandersman, A. (1993). Community coalitions for prevention and health promotion. Health Education Research, 8(3), 315-330. doi:10.1093/her/8.3.315

Butterfoss, F. D., Goodman, R. M., & Wandersman, A. (1996). Community coalitions for prevention and health promotion: Factors predicting satisfaction, participation, and planning. Health Education Research, 23(1), 65-79. doi:https://doi.org/10.1177%2F109019819602300105

Calancie, L., Frerichs, L., Davis, M. M., Sullivan, E., White, A. M., Cilenti, D., . . . Lich, K. H. (2021). Consolidated framework for collaboration research derived from a systematic review of theories, models, frameworks and principles for cross-sector collaboration. PLoS ONE, 16(1 January) doi:10.1371/journal.pone.0244501

Camps, J., & Rodríguez, H. (2011a). Transformational leadership, learning, and employability. Personnel Review, 40(4), 423-442. doi:10.1108/00483481111133327

Camps, J., & Rodríguez, H. (2011b). Transformational leadership, learning, and employability. Personnel Review, 40(4), 423-442. doi:10.1108/00483481111133327

Camps, J., & Torres, F. (2011a). Contingent reward leader behaviour: Where does it come from? Systems Research and Behavioral Science, 28(3), 212-230. doi:10.1002/sres.1067

Camps, J., & Torres, F. (2011b). Contingent reward leader behaviour: Where does it come from? Systems Research and Behavioral Science, 28(3), 212-230. doi:10.1002/sres.1067

Chidambaram, L. (1996). Relational development in computer-supported groups. MIS Quarterly, 20(2), 143-165.

Chien, H. (2016). Organisational learning through public-private partnerships: A human resource management perspective. International Journal of Public Policy, 12(3-6), 316-338. doi:10.1504/IJPP.2016.079738

Daan Andriessen, Marlies Welbie, & Martine Ganzevles. (2019). Geef een impuls aan je academische werkplaats. (). Utrecht: Hogeschool Utrecht. Retrieved from https://surfsharekit.nl/public/e4b7b59d-a88f-4c97-bafb-d00e8c2eebf7

D'Amour, D., Goulet, L., Labadie, J., Martín-Rodriguez, L. S., & Pineault, R. (2008). A model and typology of collaboration between professionals in healthcare organizations. BMC Health Services Research, 8(1), 188. doi:10.1186/1472-6963-8-188

de Montigny, J. G., Desjardins, S., & Bouchard, L. (2019). The fundamentals of cross-sector collaboration for social change to promote population health. Global Health Promotion, 26(2), 41-50. doi:10.1177/1757975917714036

Dingyloudi, F., & Strijbos, J. -. (2015). Examining value creation in a community of learning practice: Methodological reflections on story-telling and story-reading. Seminar.Net, 11(3)

Edelenbos, J., & Klijn, E. (2007). Trust in complex decision-making networks. Administration & Society, 39(1), 25-50. doi:10.1177/0095399706294460

Edmondson, A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350-383. doi:10.2307/2666999

Een leven lang ontwikkelen is belangrijker dan ooit. Retrieved from https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-maatschappij-en-gedragswetenschappen/nieuws/2021/11/learning-communities-een-leven-lang-leren.html?cb&cb

Elwyn, G., Frosch, D., Thomson, R., Joseph-Williams, N., Lloyd, A., Kinnersley, P., . . . Barry, M. (2012). Shared decision making: A model for clinical practice. Journal of General Internal Medicine : JGIM, 27(10), 1361-1367. doi:10.1007/s11606-012-2077-6

Fawcett, S. B., Lewis, R. K., Paine-Andrews, A., Francisco, V. T., Williams, E. L., & Copple, B. (1997). Evaluating community coalitions for prevention of substance abuse: The case of project freedom. Health Education & Behavior, 24(6), 812-828. doi:https://doi.org/10.1177%2F109019819702400614

Fleuren, M. A. H., Paulussen, T. G. W. M., Van Dommelen, P., & Van Buuren, S. (2014). Towards a measurement instrument for determinants of innovations. International Journal for Quality in Health Care, 26(5), 501-510. doi:10.1093/intqhc/mzu060

Florin, P., Mitchell, R., & Stevenson, J. (1993). Identifying training and technical assistance needs in community coalitions: A developmental approach. Health Education Research, 8(3), 417-432. doi:10.1093/her/8.3.417

Fuller, J., Oster, C., Muir Cochrane, E., Dawson, S., Lawn, S., Henderson, J., . . . Reed, R. L. (2015). Testing a model of facilitated reflection on network feedback: A mixed method study on integration of rural mental healthcare services for older people. BMJ Open, 5(11), e008593. doi:10.1136/bmjopen-2015-008593

Gietz, C., & McIntosh, K. (2014). Relations between student perceptions of their school environment and academic achievement. Canadian Journal of School Psychology, 29(3), 161-176. doi:https://doi.org/10.1177%2F0829573514540415

Goes, L. C. M. (2010). De invloed van intrinsieke- en extrinsieke motivatie op schoolprestaties (Master thesis). Retrieved from http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/43762

Goodman, R. M., Wandersman, A., Chinman, M., & Morrissey, E. (1996). An ecological assessment of community-based interventions for prevention and health promotion: Approaches to measuring community coalitions. American Journal of Community Psychology, 24(1), 33-61. doi:10.1007/BF02511882

Goodman, R. M., Wheeler, F. C., & Lee, P. R. (1995). Evaluation of the heart to heart project: Lessons from a community-based chronic disease prevention project. American Journal of Health Promotion, 9(6), 443-455. doi:https://doi.org/10.4278%2F0890-1171-9.6.443

Heemskerk, W., & Wallner, C. (2018). Het stellen van hogere denkvragen binnen een learning community. Onderwijs En Gezondheidszorg, 42(1), 26-29.

Herbert, C., & Best, A. (2011). It's a matter of values: Partnership for innovative change. HealthcarePapers (Toronto), 11(2), 31-37. doi:10.12927/hcpap.2011.22436

Kaats, E., & Opheij, W. (2023). Leren samenwerken condities creëren voor kansrijke samenwerking

Kallio, K., & Lappalainen, I. (2015). Organizational learning in an innovation network: Enhancing the agency of public service organizations. doi:10.1108/JSTP-09-2013-0198

Kearney, J., & Zuber-Skerritt, O. (2011). Actioning change and lifelong learning in community development. ALARA Inc Monograph Series, Retrieved from http://hdl.handle.net/10072/41845

Kearney, J., & Zuber-Skerritt, O. (2012). From learning organization to learning community. The Learning Organization, 19(5), 400-413. Retrieved from http://www.econis.eu/PPNSET?PPN=722305451

Kegler, M. C., Steckler, A., Malek, S., & McLeroy, K. (1998). A multiple case study of implementation in 10 local project ASSIST coalitions in north carolina. Health Educational Research, 13(2), 225-238. doi:10.1093/her/13.2.225

Kegler, M., Steckler, A., McLeroy, K., & Malek, S. (1998). Factors that contribute to effective community health promotion coalitions: A study of 10 project ASSIST coalitions in north carolina. Health Education & Behavior, 25(3), 338-353. doi:https://doi.org/10.1177%2F109019819802500308

Kellogg, S., & Oliver, K. (2014). A social network perspective on peer supported learning in MOOCs for educators. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(5) doi:10.19173/irrodl.v15i5.1852

Klijn, E., Edelenbos, J., & Steijn, B. (2010). Trust in governance networks: Its impacts on outcomes. Administration & Society, 42(2), 199.

Kreuter, M., Lezin, N., & Young, L. (2000). Evaluating community-based collaborative mechanisms: Implications for practitioners. Health Promotion Practice, 1(1), 49-63. doi:https://doi.org/10.1177%2F152483990000100109

Leirman, W., & Vandemeulebroecke, L. (1987). Vormingswerk en vormingswetenschap : Een agologisch werkboek. Leuven: Acco.

Leite, E. (2022). Innovation networks for social impact: An empirical study on multi-actor collaboration in projects for smart cities. Journal of Business Research, 139, 325-337. doi:10.1016/j.jbusres.2021.09.072

Navarro-Valverde, F., Labianca, M., Cejudo-García, E., & De Rubertis, S. (2022). Social innovation in rural areas of the european union learnings from neo-endogenous development projects in italy and spain. Sustainability (Basel, Switzerland), 14(11), 6439. doi:10.3390/su14116439

Nikolova, I., Van Ruysseveldt, J., De Witte, H., & Syroit, J. (2014). Work-based learning: Development and validation of a scale measuring the learning potential of the workplace (LPW). Journal of Vocational Behavior, 84(1), 1-10. doi:10.1016/j.jvb.2013.09.004

Nooteboom, L. A., Mulder, E. A., Kuiper, C. H. Z., Colins, O. F., & Vermeiren, R. R. J. M. (2021). Towards integrated youth care: A systematic review of facilitators and barriers for professionals. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 48(1), 88-105. doi:10.1007/s10488-020-01049-8

Pannebakker, N. M., Fleuren, M. A. H., Vlasblom, E., Numans, M. E., Reijneveld, S. A., & Kocken, P. L. (2019). Determinants of adherence to wrap-around care in child and family services doi:10.1186/s12913-018-3774-6

Pannebakker, N., & Wildeman, I. (2021). Factsheet leren & implementeren: Doorbouwen op onderzoek vanuit de praktijk

Pannebakker, N., & Wildeman, I. (2023). Factsheet: Samen leren en innoveren in het domein van werk & inkomen

Polanyi, M. (1958). Personal knowledge : Towards a post-critical philosophy Routledge & K. Paul.

Popp, J., MacKean, G. L., Casebeer, A., Milward, H. B., Lindstrom, R. R. (2014). Inter-organizational networks: A review of the literature to inform practice. washington, DC: IBM center for the business of government. (). Washington DC: IBM Center for The Business of Government. Retrieved from https://www.businessofgovernment.org/report/inter-organizational-networks-review-literature-inform-practice

Reypens, C., Lievens, A., & Blazevic, V. (2016). Leveraging value in multi-stakeholder innovation networks: A process framework for value co-creation and capture. Industrial Marketing Management, 56, 40-50. doi:10.1016/j.indmarman.2016.03.005

Rodriguez Rivas-Stellaard, S. D. (2023). Boemerangbeleid:Over aanhoudende tragiek in passend onderwijs- en jeugdzorgbeleid doi:10.5463/thesis.141 Retrieved from https://research.vu.nl/en/publications/e22c359e-c631-4b8c-bc5c-e43861e6d5d1

Rogers, E. M., Singhal, A., & Quinlan, M. M. (2019). Diffusion of innovations 1. An integrated approach to communication theory and research (3rd ed., pp. 415-434) Routledge. doi:10.4324/9780203710753-35 Retrieved from https://www.taylorfrancis.com/books/9780203710753/chapters/10.4324/9780203710753-35

Rowitz, L. (1999). The mystery of public health workforce development. Journal of Public Health Management and Practice, 5(3), 101-104.

Schipper, T. M., Mennens, K., Preenen, P., Vos, M., van den Tooren, M., & Hofstra, N. (2023). Interorganizational learning: A conceptualization of public-private learning communities. Human Resource Development Review, 22(4), 494-523. doi:10.1177/15344843231198361

Schokker, D. F., Keijsers, J. F. E. M., Stadlander, M. C., & Paulussen, T. G. W. M. (2014). Verankering van de samenwerking tussen beleid, onderzoek en praktijk in de academische werkplaatsen publieke gezondheid. Tijdschrift Voor Gezondheidswetenschappen, 92(7), 257-260. doi:10.1007/s12508-014-0098-8

Seibert, S. (2014). The meaning of a healthcare community of practice. Nursing Forum, 50(2), 69-74. doi:10.1111/nuf.12065

Senninger, T. (2012). Abenteuer leiten - in abenteuern lernen (6. Aufl. ed.). Münster: Ökotopia-Verl. Retrieved from http://bvbr.bib-bvb.de:8991/F?func=service&doc_library=BVB01&local_base=BVB01&doc_number=025368465&sequence=000002&line_number=0001&func_code=DB_RECORDS&service_type=MEDIA

Steckler, A. B., Goodman, R. M., & Alciati, M. H. (1997). The impact of the national cancer institute’s data-based intervention research program on state health agencies. Health Education Research, 12(2), 199-211. doi:10.1093/her/12.2.199

Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M., & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of the literature. Journal of Educational Change, 7(4), 221-258. doi:10.1007/s10833-006-0001-8

Tee, P. K., Cham, T., Low, M. P., & Lau, T. (2022). The role of perceived employability in the relationship between protean career attitude and career success. Australian Journal of Career Development, 31(1), 66-76. doi:10.1177/10384162211021940

Tee, P., Cham, T., Low, M., & Lau, T. (2021). The role of organisational career management: Comparing the academic staff’ perception of internal and external employability in determining success in academia.9(3), 41-58. Retrieved from https://mojem.um.edu.my/index.php/MOJEM/article/view/30570

Tosun, J. (2017). Promoting youth employment through multi-organizational governance. Public Money & Management, 37(1), 39-46. doi:10.1080/09540962.2016.1249230

Tuckman, B. W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384-399. doi:10.1037/h0022100

Tuckman, B. W., & Jensen, M. A. C. (1977). Stages of small-group development revisited. Group & Organization Management, 2(4), 419-427. doi:https://doi.org/10.1177%2F105960117700200404

van der Klauw, D., van den Broek, E., & van Empelen, P. (2015). Intersectorale samenwerking rondom een gezonde wijk. een delphi-studie naar aandachtsgebieden, sectoren en determinanten. Tijdschrift Voor Sociale Gezondheidszorg, 93(3), 109-116. doi:10.1007/s12508-015-0042-6

Waardigheid en trots voor de toekomst. Retrieved from https://www.waardigheidentrots.nl/

Wagemakers, A., Vaandrager, L., Koelen, M. A., Saan, H., & Leeuwis, C. (2010). Community health promotion: A framework to facilitate and evaluate supportive social environments for health. Evaluation and Program Planning, 33(4), 428-435. doi:10.1016/j.evalprogplan.2009.12.008

Wallner, C. (2018). Waardecreatie in de haagse learning community wijkverpleegkunde. OnderwijsInnovatie, , 24-26.

Wandersman, A., Valois, R., Ochs, L., De la Cruz, D. S., Adkins, E., & Goodman, R. M. (1996). Toward a social ecology of community coalitions. American Journal of Health Promotion, 10(4), 299-307. doi:https://doi.org/10.4278%2F0890-1171-10.4.299

Wehrens, R., Bekker, M., Bal, R., Jansen, M., & Burhenne, K. (2011). Academische werkplaatsen in ontwikkeling: Ontwikkelstadia, knelpunten en opbrengsten van vijf jaar samenwerking. TITLE=Hoge hakken. lange tenen. successen en valkuilen voor de academische werkplaatsen publieke gezondheid in nederland () GGD Zuid Limburg. Retrieved from https://explore.openaire.eu/search/result?id=narcis______::8abd3adbcb2fc77dc87095fb80a3514f

Wenger, E. (2000a). Communities of practice and social learning systems. Organization, 7(2), 225-246. doi:10.1177/135050840072002

Wenger, E. (2000b). Communities of practice and social learning systems. Organization, 7(2), 225-246. doi:10.1177/135050840072002

Wenger, E. (2011). Communities of practice: A brief introduction

Wheelan, S. A. (2005). Group processes: A developmental perspective (2nd ed.). London: Pearson Education.

Wheelan, S. A., & Mckeage, R. L. (1993). Developmental patterns in small and large groups. Small Group Research, 24(1), 60-83. doi:https://doi.org/10.1177%2F1046496493241005

Windrum, P. (2014). Third sector organizations and the co-production of health innovations. Management Decision, 52(6), 1046-1056. doi:10.1108/MD-03-2012-0166

Wolff, T. (2001). A practitioner’s guide to successful coalitions. American Journal of Community Psychology, 29(2), 173-191. doi:10.1023/A:1010366310857