Het team achter leernetwerken


Het sociaal domein staat voor verschillende complexe opgaven, zoals het vergroten van kansengelijkheid en integraal werken met multiprobleem gezinnen. Deze vraagstukken behoeven nieuwe oplossingen.

Een organisatie-overstijgend leernetwerk blijkt een uitstekend vehikel om complexe opgaven te ontrafelen, innovaties te ontwikkelen en toe te passen in de praktijk. Bovendien ondersteunen leernetwerken het informele leren van de professional. Daarmee geven leernetwerken een impuls aan de professionele ontwikkeling in het sociaal domein.

Hoewel organisatie-overstijgende leernetwerken steeds meer ingezet worden in het sociaal domein, is er nog weinig systematische kennis beschikbaar over de werkzame elementen. Vandaar dat TNO de LISO-werkwijze ter ondersteuning van (beginnende) leernetwerken heeft ontwikkeld in samenwerking met het lectoraat “Transformaties in de zorg voor jeugd” van de Hogeschool Leiden.

Het team

Noortje Pannebakker
ontwikkelde de LISO-werkwijze na jarenlange ervaring met leernetwerken als senior onderzoeker bij TNO.

Chris Kuiper
Lector transformatie, bijzonder hoogleraar intergenerationele overdracht, directeur Innovatie en Kwaliteit bij iHub en betrokken bij de LISO-werkwijze als adviseur.

Ontdek hoe leernetwerken maatschappelijke impact maken

Noortje deelt haar visie op de kracht van leernetwerken, de impact van de LISO-werkwijze en hoe samenwerking tussen wetenschap en praktijk leidt tot oplossingen in het sociaal domein. Inspiratie voor iedereen die betrokken is bij leren en innoveren!

Lees het interview Noortje Pannebakker

Rosanne Gonçalves-Prins
Project- en communicatiemedewerker

Ilona Wildeman
Onderzoeker

Pepijn van Empelen
Adviseur

Neem contact op

Heb je vragen over de LISO-werkwijze of wil je meer informatie over hoe je een leernetwerk in het sociaal domein kunt opstarten? We staan klaar om je te helpen. Neem gerust contact met ons op.