Werkvormen bij aanpak


Om effectief te werken in leernetwerken binnen het sociaal domein, is het belangrijk om de verschillende fasen van de aanpak te ondersteunen met passende werkvormen. Deze werkvormen zijn ontworpen om te helpen bij het begrijpen, doorgronden en vertalen van inzichten naar de praktijk. Op deze pagina vind je een overzicht van werkvormen die per fase ingezet kunnen worden, zodat je proces telkens verder verdiept en geoptimaliseerd wordt.

Fase 1: Samen begrijpen

Deelnemers werken aan een gedeeld begrip van het vraagstuk en taal om hierover in gesprek te gaan. Ook formuleren deelnemers persoonlijke leervragen.

Fase 2: Samen doorgronden

Deelnemers onderzoeken en doorgronden de complexiteit van het vraagstuk en ontdekken hoe zij hier actief verandering in kunnen brengen. Dit doen ze door verschillende (kleine) experimenten uit te voeren. Door deze aanpak krijgen ze niet alleen inzicht in mogelijke oplossingen, maar beantwoorden ze ook hun eigen leervraag.

Fase 3: Samen veranderen

Deelnemers hebben nieuwe expertise verworven over (een aspect van) het maatschappelijke vraagstuk en deze kennis vertaald naar een praktisch kennisproduct dat actief wordt ingezet. Dit draagt bij aan het realiseren van de gewenste maatschappelijke veranderingen.