Fase 1: Samen begrijpen
Deelnemers werken aan een gedeeld begrip van het vraagstuk en taal om hierover in gesprek te gaan. Ook formuleren deelnemers persoonlijke leervragen.
Deze werkvorm helpt deelnemers om gezamenlijk een gedeeld begrip van veelgebruikte termen in relatie tot het vraagstuk te ontwikkelen.
Doel
Het creëren van een verklarende woordenlijst waarin veelgebruikte termen en begrippen worden verduidelijkt, zodat de communicatie binnen het netwerk en met externe partijen eenduidig wordt.
Aanpak
- Voorbereiding: Verzamel beleidsstukken, uitingen in (sociale) media en andere relevante bronnen die inzicht geven in hoe verschillende partijen communiceren over het vraagstuk.
- Analyse: Laat deelnemers onderzoeken hoe hun eigen organisatie en ervaringsdeskundigen communiceren. Welke termen worden gebruikt en wat betekenen deze binnen de context?
- Uitwisseling: Bespreek met elkaar de gevonden termen en hun mogelijke interpretaties.
- Woordenlijst maken: Werk samen aan een verklarende woordenlijst waarin veelgebruikte termen worden beschreven. Voeg korte, duidelijke definities toe, zodat de woordenlijst ook voor buitenstaanders begrijpelijk is.
- Reflectie: Bespreek hoe het gebruik van gedeelde terminologie kan bijdragen aan meer wederzijds begrip en betere samenwerking.
Resultaat
Een praktische woordenlijst die kan dienen als naslagwerk en hulpmiddel voor eenduidige communicatie binnen het netwerk en daarbuiten.
Doel
Deelnemers brengen elkaar snel op de hoogte van het ontstaan en mogelijke oplossingsrichtingen van specifieke deelvraagstukken, waardoor een gelijkwaardiger kennisniveau ontstaat binnen de groep.
Aanpak
- Voorbereiding: Vraag elke deelnemer om een korte pitch van ongeveer 5 minuten voor te bereiden over een specifiek deelvraagstuk. Dit kan zonder uitgebreid vooronderzoek; deelnemers hebben vaak al voldoende voorkennis om dit te doen.
- Uitvoering: Laat de deelnemers om de beurt hun pitch presenteren. Hierbij lichten ze toe:
- Het ontstaan van het deelvraagstuk (context en achtergrond).
- Mogelijke oplossingsrichtingen (ideeën of eerdere ervaringen).
- Reflectie: Bespreek na afloop van alle pitches de overeenkomsten en verschillen in aanpak en ideeën. Geef ruimte voor vragen en verduidelijking, zodat het kennisniveau binnen de groep wordt versterkt.
Voordelen
- Snel inzicht in deelvraagstukken vanuit verschillende perspectieven.
- Een meer gelijkwaardig kennisniveau binnen de groep, wat de samenwerking ten goede komt.
Resultaat
Een gedeeld begrip van de deelvraagstukken en een stevige basis voor verdere samenwerking.
Doel
Inzicht krijgen in de historische ontwikkeling van het vraagstuk en reflecteren op veranderingen, met als doel het beter begrijpen van de huidige situatie en toekomstige mogelijkheden.
Aanpak
- Uitnodiging van een expert: Nodig een externe expert uit die kennis heeft van de historische ontwikkeling van het vraagstuk. Vraag hen om de evolutie van het vraagstuk over de afgelopen 25 jaar te schetsen.
- Presentatie: Laat de expert een korte presentatie geven, waarin belangrijke mijlpalen, trends, veranderingen in perspectief en context worden besproken.
- Groepsgesprek: Bespreek in de groep wat er volgens de deelnemers is veranderd en welke ontwikkelingen zij opvallend of belangrijk vinden. Laat ruimte voor verschillende interpretaties en perspectieven.
- Reflectie: Bespreek samen welke lessen uit het verleden waardevol zijn voor het huidige werk en hoe deze inzichten kunnen bijdragen aan het vinden van oplossingen.
Voordelen
- Het biedt een bredere context en diepere achtergrondkennis over het vraagstuk.
- Het helpt deelnemers om het vraagstuk vanuit verschillende tijdsperiodes en perspectieven te bekijken.
- Het stimuleert discussie en kritische reflectie binnen de groep.
Resultaat
Een gedeeld begrip van de ontwikkeling van het vraagstuk, waardoor deelnemers beter in staat zijn om huidige uitdagingen in een breder perspectief te plaatsen en geïnformeerde beslissingen te nemen.