Fase 2: Samen doorgronden
Deelnemers onderzoeken en doorgronden de complexiteit van het vraagstuk en ontdekken hoe zij hier actief verandering in kunnen brengen. Dit doen ze door verschillende (kleine) experimenten uit te voeren. Door deze aanpak krijgen ze niet alleen inzicht in mogelijke oplossingen, maar beantwoorden ze ook hun eigen leervraag.
Doel
Deelnemers ontwikkelen een plan voor een experiment dat bijdraagt aan het begrijpen en oplossen van het vraagstuk. Ze werken samen in gemengde groepen om verschillende perspectieven te benutten en tot creatieve en haalbare oplossingen te komen.
Aanpak
- Groepsvorming: Stel groepen samen met een mix van deelnemers, waaronder ervaringsdeskundigen, praktijkprofessionals en deelnemers met wetenschappelijke kennis. Zorg voor diverse perspectieven in elke groep.
- Experimentontwerp: Laat de groepen een plan maken voor het experiment. Gebruik hierbij vragen als:
- Wat willen jullie anders aanpakken?
- Wat is nodig om dit experiment uit te voeren (middelen, tijd, kennis)?
- Hoe lang duurt het experiment?
- Hoe meten jullie het effect of de impact?
- Ondersteuning: Stimuleer samenwerking met de eigen organisatie, bijvoorbeeld door ondersteuning vanuit de afdeling innovatie en onderzoek. Dit kan helpen bij het concretiseren en uitvoeren van het experiment.
- Presentatie: Laat de groepen hun plannen kort presenteren aan elkaar voor feedback en inspiratie.
Voordelen
- Het experimenteren biedt deelnemers een concrete manier om actief bij te dragen aan het vraagstuk.
- Door samenwerking tussen verschillende achtergronden ontstaat meer creativiteit en draagvlak.
- Het plan fungeert als een eerste stap naar daadwerkelijke verandering en innovatie.
Resultaat
Uitgewerkte experimentplannen die deelnemers direct kunnen uitvoeren, met praktische stappen om het vraagstuk verder te verkennen en aan te pakken.
Doel
Samen een eenvoudige en effectieve manier ontwikkelen om de resultaten en effecten van het experiment te registreren, zodat deze inzichtelijk worden en kunnen bijdragen aan verdere verbetering.
Aanpak
- Inventariseren: Bespreek met de groep welke effecten belangrijk zijn om te monitoren. Denk hierbij aan meetbare resultaten (bijvoorbeeld tijdswinst of kostenreductie) en meer kwalitatieve effecten (zoals tevredenheid of ervaren impact).
- Methoden kiezen: Brainstorm over verschillende manieren om effecten te registreren, zoals:
- Een reflectieverslag van de uitvoerende deelnemers.
- Een korte tevredenheidscheck bij cliënten of betrokkenen.
- Kwantitatieve gegevens verzamelen, zoals cijfers of percentages.
- Observaties of interviews met deelnemers en betrokkenen.
- Praktisch plan: Ontwikkel samen een praktisch monitoringsplan. Denk hierbij aan:
- Wie registreert wat?
- Welke tools of formats worden gebruikt?
- Hoe vaak wordt er gemonitord (tussentijds of alleen achteraf)?
- Uitproberen: Test het monitoringsplan tijdens het experiment en stel het indien nodig bij om te zorgen dat het haalbaar blijft.
Voordelen
- Een gestructureerde aanpak voor monitoring maakt effecten tastbaar en bespreekbaar.
- Het biedt waardevolle inzichten voor verdere verbeteringen en opschaling.
- Het stimuleert deelnemers om bewust te reflecteren op de impact van hun experiment.
Resultaat
Een gezamenlijke methode voor het monitoren van effecten, die helder en uitvoerbaar is en bruikbare inzichten oplevert voor zowel de groep als de bredere organisatie.
Doel
Deelnemers inspireren en ondersteunen bij het opzetten en interpreteren van experimenten door kennis en ervaringen van een expert te delen.
Aanpak
- Expert uitnodigen: Zoek binnen of buiten het netwerk een persoon met ervaring in het opzetten en evalueren van experimenten. Dit kan bijvoorbeeld een innovatie-expert, onderzoeker of iemand uit de praktijk zijn die succesvolle experimenten heeft uitgevoerd.
- Voorbereiding presentatie: Vraag de expert om een presentatie te geven waarin de volgende aspecten aan bod komen:
- Een concreet voorbeeld van een uitgevoerd experiment.
- De aanpak: hoe het experiment is opgezet, uitgevoerd en gemonitord.
- De uitdagingen en lessen: wat werkte goed, wat kon beter?
- Tips voor deelnemers bij het starten van hun eigen experimenten.
- Interactieve sessie: Geef deelnemers na de presentatie de kans om vragen te stellen en ervaringen te delen. Dit helpt om de theorie te verbinden met hun eigen praktijk.
- Toepassen: Stimuleer deelnemers om de inzichten direct te gebruiken bij het ontwerpen van hun eigen experimenten.
Voordelen
- Deelnemers leren van concrete, praktijkgerichte voorbeelden.
- Het verlaagt de drempel om zelf een experiment te starten door praktische handvatten te bieden.
- Het creëert een gedeeld referentiekader binnen het netwerk.
Resultaat
Deelnemers beschikken over inspiratie, concrete tips en een beter begrip van hoe ze hun eigen experimenten effectief kunnen opzetten en interpreteren.